Voor de zevende keer stonden de deuren van de Protestantse Jozefkerk en de Rooms-Katholieke Mariakerk op vrijdagavond 3 november open voor belangstellenden. Beide kerken stonden weer te schitteren in het lichtschijnsel van duizenden kaarsjes in glazen potjes.
Als experiment waren dit jaar bewoners van de Asser verzorgingstehuizen uitgenodigd om tussen zes en zeven uur langs te komen. Zij konden in dat uur in alle rust en met voldoende ruimte genieten van het lichtjesfestijn en de muziek en zang. We kregen de indruk dat deze geste in de smaak is gevallen.

Om zeven uur werden de kerkklokken geluid, om aan te geven dat de kerken open waren. Langzaam maar vooral zeker kwam het bezoek op gang en konden de bezoekers genieten van de mooie figuren die in beide kerken waren uitgezet. Maar niet alleen in de kerken was kaarsverlichting, ook op het kerkplein van de Mariakerk waren honderden kaarsjes ontstoken, evenals op de route tussen beide kerken. Kortom, de duizenden waxinelichtjes toverden in de Jozefkerk en de Mariakerk weer een sprookjesachtige sfeer.
In beide kerken werd ook een muziekprogramma aangeboden. In de Jozefkerk werd de muziek (en zang) verzorgd door Evelien en Piet Bruinsma (piano en gitaar). Natuurlijk werd ook Van Dam orgel bespeeld.

In de Mariakerk trad Kathy van der Woude op; vanwege onverwachte afwezigheid van Jaap de Jong zong zij dit keer met eigen muziekbanden. De kwaliteit was er niet minder om. Ze werd afgewisseld door optredens van de familie Bouma, met muziek en zang.

We kregen de indruk dat de optredens in beide kerken in de smaak vielen. Het is natuurlijk heel bijzonder om bij kaarslicht rustig in een kerk te zitten en te luisteren naar prachtige muziek.

De bezoekers konden na het bezoek aan de Mariakerk in het parochiehuis nog even rustig (nou ja, rustig…) genieten van glühwein, warme chocolademelk, knieperties, koffie en thee.

Na negen uur kwamen de vrijwilligers nog even bij elkaar in het parochiehuis. Een van die vrijwilligers had de hele avond op een stoel gezeten om de voorbijgangers te tellen. Ze mocht nu vol trots meedelen dat er 1030 bezoekers (plus drie honden) haar stoel waren gepasseerd. Dat is voor de organisatoren een hele mooie opsteker en een stimulans om ook volgend jaar dit festijn weer op poten te zetten.