Vrijdagavond 4 november was het druk op het Kerkplein en de Nassaulaan. Meer dan 800 bezoekers telden we bij het jaarlijkse kaarsjesfestijn “Kerken in Kaarslicht”.

Veel vrijwilligers waren de hele dag bezig met het formeren van de mooie figuren, die ’s avonds de kerken en de omgeving feeëriek zouden verlichten. In totaal werden ongeveer 5500 kaarsjes in de potjes geplaatst. Toen om kwart voor zeven de laatste kaarsjes werden ontstoken, kwamen de eerste bezoekers de kerken al binnen.

Ze genoten in de Jozefkerk van de fraaie figuren, die alles met Vrede te maken hadden. Veel bezoekers waren onder de indruk van dit mooie tableau. Maar ook de rest van het gebouw was stralend verlicht.

Net als andere jaren was de Mariakerk en haar omgeving weer omgetoverd met religieus getinte figuren. De Caritas kreeg dit jaar een mooie plek voor de pastorie. De bezoekers wandelden rustig in file door de kerk en via de pastorietuin naar het parochiehuis. Daar kon men genieten van warme dranken en versgebakken knieperties.

Behalve van de duizenden lichtjes kon men in beide kerken ook genieten van muziek. In de Jozefkerk bespeelde Joachim Martijn het imposante Van Damorgel. Dit werd afgewisseld met Piet en Evelien Bruinsma, die van zich lieten horen op piano en gitaar. In de katholieke kerk begeleidde organist Willem van der Meulen de klassiek geschoolde zangeres Marie-José Coppes. Bovendien trad daar zangeres Laura Cymbaluk op, zichzelf begeleidend op gitaar.

Veel bezoekers namen even plaats op een stoel of in een bank, om te genieten van de rustige atmosfeer, die hiermee in de kerken werd geschapen.

Al met al kunnen de organisatoren opnieuw terugblikken op een geslaagd festijn. Geslaagd, dankzij de inzet van de vele vrijwilligers.

Waarvoor dank… vast ook namens de bezoekers.